DIARI DE CAMP!!!!!


hola de nou,

Bé, aquesta  pàgina tindrà l'ús de Diari virtual, en la que aniré penjant (intentaré que sigui a diari) tots aquells fets més significatius de la meva experiència en el centre de pràctiques.

 

 

Entrada 1:

 

Ja fa uns dies que vaig començar les meves pràctiques a l'IES Ramón de la Torre.  La meva primera valoració és molt, molt positiva.

Tinc la sort d'haver-me trobat amb una professional superimplicada en la seva tasca, amb una gran experiència, tant en anys com en projectes realitzats i allò més important és que té moltes ganes de compartir tot allò que forma part de la seva vida professional amb mi. 

No tinc cap tipus de problemes en poder assistir a les reunions  que realitzen en el departament de psicopedagogia, com tampoc en poder assistir a les classes dels professionals que formen part d'aquest equip; l'equip del Departament és una gran pinya, tots m'han rebut amb cordialitat i m'han tractat com una companya més que estic aprenent.

 Aprofito aquesta pàgina per a donar-li  a tots  les gràcies. 

 

Àngels

 

 

Entrada 2:


1ª  FASE: CONEIXER EL CENTRE I PRIMERS CONTACTES AMB ELS ALUMNES D'ATENCIÓ INDIVIDUALITZADA.


Com ja he explicat en la meva introducció anterior, estic en la primera de les fases del projecte de pràctiques, concretament en la fase: Conèixer el centre i els meus primers contactes amb els alumnes de l’aula d’atenció individualitzada".  

La meva tutora,  aquests primers dies m’ha presentat a l’equip directiu i als membres del Departament de Psicopedagogia. Aquest equip està format per la meva tutora, que és Coordinadora LIC, una professora encarregada de l’aula d’acollida i un mestre terapeuta, que fa les funcions de Cap del Departament i que juntament amb la meva tutora comparteix la tasca de les A.I o atencions individualitzades dels alumnes. 

Fins fa poc, el Departament contava amb una altra professional, però amb les retallades, ara mateix i després de molts anys,  s’ha prescindit de la seva valuosa col·laboració. 

També vaig conèixer a l’equip directiu, i altres professors que s’han interessat per la meva  presencia.  

Durant les primeres entrevistes amb la meva tutora, vam estudiar juntes el meu projecte, ens vam centrar en els objectius que tenia traçats i les possibilitats, recursos i organització per a aconseguir-ho.

Per a poder organitzar la temporalització, vam estudiar els horaris que ella tenia programats i em va proposar que per a que jo pogués realitzar el meu projecte (aplicar el programa d’aprenentatge de tècniques d’estudi), seria convenient que assistís també a les classes de l’altre professor que s’encarrega de les mateixes nenes amb  les que jo havia de treballar.

Per una altre banda, si allò que pretenia era conèixer la totalitat de la feina i tasques de la professional psicopedagògica, no podia deixar passar l’oportunitat de assistir a les classes de l’aula d’acollida.
Per tant, encara que continua previst continuar amb la realització del meu projecte, no només em centraré en aquest, ja que he d’intentar assimilar totes i cadascuna de les funcions que es realitzen en el centre per part de l’equip d’orientació psicopedagògica.

En el calendari del centre estaven previstes l’assistència de la meva tutora i la coordinadora pedagògica a les Jornades d’orientació professional per als estudiants que estan a punt de finalitzar els seus estudis i que no tenen moltes possibilitats d’obtenir el certificat d’estudis secundaris. Aquestes trobades de professionals de l’educació es van celebrar al complex educatiu de Salou, al INS Pere Martell. Em va brindar l’oportunitat d’assistir-hi,  va moure els fils per a fer la meva inscripció en l’últim moment.

De la meva  primera experiència en el centre, així com de la resta de sortides i/o fets destacables que es vagin produint obriré les seves pàgines explicant-les amb més detall i aportant  la informació obtinguda. 



Entrada 3: 



A la segona setmana de les meves practiques, es va celebrar a Valls la Fira de l’estudiant, vaig tenir l’ocasió de poder assistir-hi. 

La sortida la vam fer des de l’institut,  ens esperava un autocar a tots aquells alumnes de 4ªr. d’ESO que s’havien apuntat, dues professores del centre i a mi.

Els nois i noies, van visitar de manera autònoma cadascun dels estants que els hi despertaven més interès. Hi havia una representació de les universitats de Catalunya (publiques i privades) i dels IES a on ells podien trobar aquella oferta formativa que més els hi podia agradar. 

A la setmana següent, la psicopedagoga va rebre bastants visites d’alumnes que volien més informació d’aquelles professions que havien triat. La tutora amb tota la documentació que va obtenir a la fira, els va guiar i els va proporcionar aquella orientació que necessitaven. 

(Més informació de la Fira l’aniré penjant a la pàgina que he creat per l’ocasió).


Entrada 4:




Segueixo amb la primera de les fases, es tracta de la pressa de contacte del centre, de la documentació i recursos que disposa, dels seus professionals docents i dels alumnes amb els que hauré de treballar.  
Una vegada he conegut als professionals amb els que tindré major relació durant les meves pràctiques, així com d'haver  realitzat les sortides programades pel centre, va arribar el moment de conèixer als nens amb els que faré el meu petit projecte i a la resta d’alumnes  que assisteixen a l’aula de diversitat i d’atenció individualitzada. 


Entrada 5:


Aquests dies assisteixo a les classes de  l'aula d’acollida i la d’atenció individualitzada, tant a les que imparteix la meva tutora com amb els altres professors del Departament.  En cadascuna de les classes tinc l’oportunitat d’anar coneixent a la resta d’alumnes i d’anar familiaritzant-me amb ells. Habitualment sempre n’hi ha un dels alumnes que sol preguntar qui sóc, si sóc professora i quina és la meva funció a la classe; la meva tutora els hi diu que  estaré una temporada fent un treball que haig de fer, tot seguit ells ja comencen a preguntar-me a mi també quan els hi sorgeix algun dubte de la matèria que estan fent.  

 



Entrada 6:


He assistit a una de les reunions del Departament, l'equip comenta les últimes novetats que s'han presentat a les classes i fan una valoració del seguiment d'algun alumne en concret i la conveniencia d'introduir-hi canvis. 

La propera setmana la psicopedagoga preparà tot aquell material que es va recollir a la Fira de l'estudiant i començarà amb les orientacions professionals als alumnes de l'últim curs de l'ESO.  Serà una bona oportunitat per a conèixer un altre de les diverses tasques que realitza aquesta professional al centre. 

Entrada 7:

Ara que ja conec el centre i a aquells alumnes amb els que he de treballar, la meva inquietud comença  per obtenir molt més informació de les tasques  que desenvolupa la meva tutora al centre.
Aquests dies he pogut observar algunes reunions  amb pares d’alumnes que ja estan a punt de finalitzar l’ESO;  són alumnes que assisteixen a les classes d’AI (atenció individualitzada) i que des del centre educatiu n’hi ha una certa preocupació perquè  puguin continuar reben formació, com per exemple fent un PQPI d’educació especial.
Aquests dos casos d’atenció a alumnes, m’ha donat l’oportunitat de veure documentació relativa a aquesta atenció com per exemple, informes psicopedagògics que se'ls realitzat als alumnes.


Entrada 8:    "REFLEXIÓ 1ª  FASE"


Als indicadors o interrogants previstos a l’hora d’avaluar    aquesta fase, haig de dir amb satisfacció que ara tinc un visió molt més propera de les tasques que realitzen els professionals psicopedagògics i que aquesta proximitat m’ha aportat un visió més real i menys teòrica i abstracta  de tot allò que es fa amb els alumnes de les aules d’acollida i atenció individualitzada; així com, a crear una relació d’empatia amb ells i que encara que el pla de treball seguirà el ordre previst, he cregut oportú dedicar en les pròximes setmanes més hores de les meves pràctiques a conèixer tots els àmbits d’acció de l’orientadora, no obstant seguiré assistint a les classes amb les nenes que formen part del meu projecte.  



FASE 2 I 3: ORGANITZACIÓ DEL MATERIAL I APLICACIÓ DEL MÈTODE.

 
Entrada 9:    APLICACIÓ MÈTODE PQRST







Començo aquesta segona i tercera fase segons el pla previst, l'organització del material i l’aplicació del mètode PQRST a les alumnes amb les que he treballat durant la fase: d’observació i coneixement del context educatiu.

M’agradaria explicar-vos una mica en que consisteix aquest mètode, per això he creat una nova pàgina  que detalla i explica els passos o les fases del mètode, d'aquesta manera podeu  conèixer amb més detall la informació d’aquesta  tècnica d’aprenentatge.

El Mètode que va crear l’anglès  Thomas F.  Staton és també conegut con el mètode PQRST en anglès  o EFGHI en castellà). Cadascuna de les lletres mencionades representen la inicial de les paraules que detallen les fases del mètode: 


·         P   Proves inicials o exàmens
·         Questions o preguntes que ens formulem
·         R   Guanyar informació amb la lectura
·         S   Parlar per a descriure  o exposar els temes  llegits  
·         T   Investigar els coneixements que s’han assolit

 

És un mètode que ensenya a l’alumne a aprofitar amb més eficiència la seva ment, li ajuda a treure el màxim profit d’aquells moments que dediquen a l’estudi, amb tècniques molt senzilles i simples que poden utilitzar-les tothom independentment dels camps i nivells d’estudi, així com de la mentalitat de l’estudiant.

 

Entrada 10:  Fase 1 del mètode




Començo a aplicar el mètode a les dues alumnes objecte del projecte.  Una de les nenes fa 1r. I l’altre fa 2n., la nena de primer d’ESO  presenta unes dificultats afegides, té dictamen psicopedagògic, condicions que  dificulten la realització de la tasca amb les dues nenes alhora. Per tant, començo la primera sessió amb la nena de 2n., alhora la meva tutora guia a la resta d’alumnes de la classe. 

En primer lloc li explico a l’alumna les grans avantatges que pot representar-li l’aprenentatge i l’assoliment d’aquestes tècniques; una vegada informada comencem amb la primera de les fases:

1-  l’ examen preliminar.  Precisament té que preparar-se un tema d’història, acte seguit iniciem el procés.  La nena es mostra amb timidesa, no prenc la iniciativa i haig de començar jo a assenyalar els passos: mirem els títols i subtítols o apartats, mirem les fotos del tema, veiem de que va el tema, etc., li  indico els requadres que estan al marge del full i que tenen un color diferent per a cridar l’atenció dels alumnes. 
  • Li explico la importància de fixar-nos especialment en les lletres en negreta.
  •  Fem una lectura ràpida de les pàgines que tenen els temes més importants i que la seva professora a aconsellar que parin atenció espècial.
A les següents sessions,  la nena està més relaxada i participativa, va prenen la iniciativa en l’estudi.  Ja domina la primera fase i està molt preparada per començar amb la segona.

Entrada 11:  Fase 2 del mètode


 2.  Formulació de preguntes:  La nena ja diferència que els temes estan compostos per unes parts més importants que les altres, també sap que ha de dedicar més temps a l’hora de preparar-se el tema d’examen als aspectes més rellevants, és molt probable que si estan  atents a classe, observaran que els professors dediquen més temps a un apartat que  als altres i/o van indicant: “això és important ..”, ella sap que per adonar-se compte d’aquests missatges  és imprescindible   que pari atenció a les explicacions.  Per tant ara estem dedicant un temps del programa a que sàpiga diferenciar les preguntes més importants sobre els aspectes fonamentals del tema d’estudi.  


Entrada 12:  Fase 3 del mètode 


 
3. Guanyar  informació mitjançant la lectura:  Avui li he explicat a la nena que les persones disposem de dues formes per a llegir els textos, en veu alta i en veu baixa o per nosaltres mateixos.  També li he explicat les avantatges que té llegir en veu alta a l’hora de retenir la informació, però és cert que habitualment hem de fer-ho en veu baixa per no molestar als demés i aquest hàbit de lectura quedarà determinat en el futur de la persona.
Doncs bé, com ens explica el mètode que estem aprenent,  per a que la nostra lectura a classe no sigui mecànica podem aplicar l’estratègia de “subratllar el llibre”, però atenció,  només ho farem de les idees principals. 

Jo li faig el primer apartat i el següent s'ho fa ella sola, sota la meva atenta observació.  Al final de la classe la nena va mostrant més domini d’aquesta estratègia, però encara presenta dubtes d’allò que és méso menys important dintre de l’apartat. 

  • Observacions:  Hem de continuar supervisant la tasca del subratllat, també de les altres matèries que ella fa de manera individual a casa i a la resta d’assignatures.


Entrada 13:  Fase 4 del mètode 



4.  Parlar  per a descriure  o exposar els temes llegit: 

"Al finalitzar de llegir un capítol, hem de tancar el llibre i repetir els conceptes, amb les nostres pròpies paraules. Si ho aconsegueixes estaràs comprenent perfectament el tema estudiat, ja que haurem aprés bé sense necessitat de memoritzar-lo".
" Així és que podem elaborar el nostre resum, esquema o quadre sinòptic".

Del tema que ja hem pogut finalitzar a la classe li demano a la nena que m’expliqui allò que ella ha entès, li dic que nos es preocupi de les dades o noms, això ja ho anirem treballant, ara m’interessa saber si realment comprèn allò que hem anat treballant a lo llarg de la classe, no importa si de moment s’expressa de manera més col·loquial, amb les seves paraules, ja que es tracta de saber si realment ha assolit els coneixements del mètode PQRST. ,

Una  vegada faig aquesta comprovació, la felicito com cada dia per la tasca realitzada, però aquesta vegada de manera molt especial; la nena va aprenent mica en mica el domini del mètode i l'animo ja que estem a un pas del final o de la fase 5;  lo més important és que comprèn tot allò que va llegint, així és que li indico que demà farem un repàs del tema i començarem a realitzar esquemes o  mapes conceptuals, o resums,  etc.,  depèn de la tècnica que ella domini o se senti més segura. 

A l’endemà vam  fer petits resums dels apartats, em va comentar que era lo que feia habitualment i preferia treballar aquesta tècnica,  però aquesta vegada la diferència amb les anteriors és que deia que ara coneixia el per a què o el sentit que tenia fer-ho i lo important que era aprendre de manera constructiva i amb significat (això ho va explicar amb altres paraules).

Vam dedicar un temps de les pròximes classes que van seguir al coneixement dels mapes conceptuals més senzills. Vaig aprofitar per a repasar-los ja que feia molt poc que els vaig treballar a l'assignatura de "Noves tecnologies", li vaig indicar que hi havia un programa, el C-maps, que si li agradava se'l podia descarregar i coneixer com es feien  els mapes conceptuals amb l'ordinador.  Encara que em va escoltar atenta, no crec que em demani ajut de com baixar-se el programa. 


 Entrada 14:  Fase 5 del mètode 

5. Investigar allò que s’ha aprés:   Aquesta fase s’ha de realitzar de forma oral, es tracta d’un autoexamen d’allò que s’ha après. Es pot fer individualment o en gruo o parelles, i la manera de fer-ho és exactament que en la fase anterior: parlant per descriure o exposar els temes llegits.
Amb aquesta fase es pretén evitar l’oblit. S’ha de realitzar el primer repàs d’intre de les 24 hores  desprès d’haver estudiat. Farem un segon repàs als vuit dies, i un tercer durant el mes. 

Aquesta fase li he explicat a l’alumna amb la finalitat que la conegui i que la pugui dur a terme a l’hora de que hagi de preparar-se els exàmens.

CONCLUSIONS: l'ultima fase del programa considero que és la part més complicada de portar a terme, ja que el temps que disposo per aplicar el programa i les característiques personals de aquestes alumnes, a part que són alumnes que no tenen l’hàbit d’estudi, que difícilment fan els deures, per tant, pretendre per la meva part que es preparin els temes d’examen amb temps suficient  és força complicat i en el cas de que estudiïn,  lo més habitual és que ho facin el dia anterior. Així és que dono aquesta fase del programa per  no assolida, ja que el temps que disposo per a dur-la a terme no m’ho permet. 



 Entrada 15:  alumna de 1r. curs. 
 
Amb l’alumna de 1r. el procés d’ensenyament-aprenentatge de la tècnica d’estudi seguint el mètode PQRST,  es va realitzar en dies alterns i de manera paral·lela amb l’alumna de 2n.
En aquest cas, recordem que es tracta d’una alumna amb sèries dificultats d’aprenentatge, té problemes per expressar-se i el seu ritme d’aprenentatge és molt  més lent que el de la nena de 2n. Per tant, he dedicat més dies per a que assimili la tècnica i alguna fase no la hem pogut portar a terme. La diversitat de l’alumnat és el que ens ha de guiar el ritme  del nostre treball.
Però no obstant, estic satisfeta de la tasca i la resposta que la nena ha donat a la mateixa.

Conclusió:  la diversitat de l'alumnat és un tret que ha de tenir molt present aquell professional que es dedica a l'ensenyament.  No tots els alumnes són iguals, així com,  no tots els alumnes presenten el mateix ritme de treball.


Els professionals del Departament  d'Orientació, dediquen el seu saber, la seva experiència i el seu treball amb les mateixes ganes que el primer dia. Realitzen una feina bén feta i amb compromís de millora constant. Aquesta imatge i el vídeo següent representen el meu reconeixement a tots aquets professionals que dediquen el seu treball a la diversitat dels seus alumnes. 
 
 http://www.youtube.com/watch?v=AIV52At8wGo&feature=relmfu




 Entrada 16: Una sessió a l'hora de guàrdia.      




En l’horari de l’IES, la psicopedagoga del centre, la meva tutora,  fa quatre hores a la setmana de guàrdia.

Dues d’aquestes hores les fa a primera hora del matí (dimarts i divendres) i les altres dues a l’última hora també dels matins (dijous i divendres).

A l’aula de guàrdia n’hi han unes llibretes d’espirals en les que queden anotats els noms dels quatre professors que fan les guàrdies aquell dia. També queda apuntat si han fet o no la substitució a  un professor; d’aquesta manera controlen les hores que han fet de substitució cadascun d’ells, perquè les guàrdies fetes siguin per igual a tots els professors.

Avui han vingut tots els professors, els quatre professors estan a l’aula. Entre les tasques que es fan en aquesta hora destaquen les següents:

  • Una vegada ha passat ¼ d’hora passa un dels membres de l'equip directiu per totes les classes a recollir el llistat d’alumnes en el que s'assenyala aquells que han faltat amb una "F" i a continuació ho entreguen a l'aula de guàrdia.
  • Els nens i nenes que necessiten anar al lavabo en aquesta hora, venen a buscar a un dels professors i són acompanyats ja que els lavabos es tanquen sempre amb clau. 
  • Els alumnes que arriben  tard i no poden entrar a classe, es queden en aquesta aula fins que soni el timbre de canvi d’assignatura.  Avui una alumna ha arribat tard, últimament s’està repetint molt sovint aquesta situació, així és que una de les professores té "quatre paraules" amb ella, intenta fer que la nena reflexioni sobre aquests fets repetitius i que s'han de solucionar. 
  • Quan ha passat aproximadament una ½ hora,  dos dels professors es reparteixen els cursos: 1r-2n per un professor   i  3r-4r per l’altre, a continuació abandonen l’aula, van a buscar un telèfon a consergeria i comença el torn de fer les trucades als pares de tots aquells alumnes d’ESO que no han vingut i que no han avisat. Per aquesta tasca tenen un temps limitat ja que queda poc per a que soni el timbre que senyala el canvi de professor i d’assignatura, per tant, han d’anar a fer classe. 
Avui realitzo jo mateixa varies d’aquestes trucades ja que els alumnes han començat  a entrar a la classe d'AI;  tinc el llistat dels noms i telèfons de tots els pares dels alumnes per curs i  classe. Una vegada he parlat amb els pares he d’anotar el motiu de la seva absència.  Aquestes llistes s'entreguen a la Cap d'estudis. 

Aquestes trucades només es fan a primèra horade matí, dels nens que falten a la tarda no  es fan les trucades als pares.



Entrada 17: Pla per a la LLengua i la cohesió social, educació i convivència. LIC

El ràpid increment d’alumnes als centres educatius procedents de la immigració i l’aparició de nous riscos d’exclusió social, va fer necessària una adeqüada integració educativa, social i cultural de tots els alumnes que pertanyien al sistema educatiu català. És per això que es van recollir a la Conferència Nacional d’educació 2000-2002 dins de la secció III, d’atenció a la Diversitat, aquells suggeriments de propostes de millora del nostre sistema educatiu i el Departament va elaborar el Pla d’actuació per a l’alumnat de nacionalitat estrangera 2003/2006 (PAANE). 

L’objectiu general d’aquest pla era potenciar i consolidar la cohesió social, l’educació intercultural, la llengua catalana en un marc plurilingüe, la llengua castellana i les llengües estrangeres. 

Per tal de potenciar l’aplicació pràctica del Projecte Lingüistic de centre i coordinar-lo amb el pla d’acollida i d’integració de l’alumnat nouvingut  el qual és reflexat en la programació anual del centre, es va crear a nivell de centre la figura del coordinador/a lingüístic/a que ademés s’encarregaria de l’educació intercultural i de la cohesió social. 

La meva tutora externa és la coordinadora LIC de l'IES i per aquesta tasca té asignades les dues primeres hores dels dijous, però, em fa l’aclaració que aquesta funció no la fa pel fet de ser la psicopedagoga o que sigui una de les funcions que fa el psicopedagog, sinó per ser professora de català.  

Les tasques i funcions d’aquesta figura profesional així com el Projecte Lingüístic les podreu trobar definides en la següent enllaç:

http://www20.gencat.cat/docs/Educacio/Home/Arees_actuacio/innovacio_educativa/Pla%20de%20convivencia/pla_lic_nov_09.pdf



 Entrada 18: Resolució de conflictes.                      

Com ja vaig anotar fa unes setmanes a la pàgina anomenada: “Comissió de Convivència o CC”, les funcions d’aquest servei de centre eren les d’intervenció en conflictes i la revisió de sancions a l’alumnat.

Durant aquests dies de presencia a l’IES, he pogut observar aquestes funcions in situ. Es tracta de l’alumna  “C”, aquesta nena  durant tot el curs ha presentat unes conductes molt negatives i a mida que anaven passant els mesos, el seu comportament tant al centre com fora d’ ell, anava empitjorant.
Per l’acumulació de parts ja hauria d’haver  estat expulsada, però reunits els docents responsables decideixen que li han de donar una altra oportunitat.

La flexibilitat en l’aplicació de les sancions va guiada, en aquests cas  als greus problemes familiars que ha patit aquesta menor en les últimes setmanes, així doncs es considera que la no assistència a les classes podria empitjorar la situació, ja que la nena està pràcticament sense control de la família. 

Des de el departament responsable d’aplicar les sancions demanen  a la psicopedagoga que porti ella el control de l’assistència de la nena, del comportament a l’aula, etc..
En un principi s’intenta  parlar amb la nena amb la intenció de que comprengui allò que no és correcte i que sàpiga que des de l’IES els professors comprenen la seva situació i que aquestes conductes no li poden portar més que greus problemes. A continuació és prenc la mesura de que la nena ha de portar un  full de seguiment en el que el professor de cada una de les assignatures ha de signar i anotar les incidències que ha passat en aquella hora de classe.

Totes aquestes incidències les ha de supervisar la meva tutora i ha d'anar aplicant les mesures que cregui més adequades per aconseguir que la nena torni a estar bé al centre. 
L’alumna C, no ha respost positivament a les mesures preventives, al contrari, ha anat provocant conflictes cada vegada més greus i que perjudicaven a altres alumnes, així és que  des de la Comissió de Convivència es decideix tirar endavant amb la sanció d’expulsió. 



 Entrada 19: Tot sobre l'aula d'acollida de l'IES.    




Seguint les indicacions donades pel Departament d’educació, les aules d’acollida tenen la funció principal d’ensenyar la llengua catalana a aquells alumnes que s’acaben d’incorporar al sistema educatiu català i que són procedents d’altres països amb idiomes diferents. 

A l’inici del curs es reuneix l’equip d’orientació i planifiquen els horaris de l’AA, segons el llistat d’alumnes que s’han matriculat al centre; també és té present la possibilitat de que una vegada començat el curs s’hagi d’atendre les necessitats d’alumnes nouvinguts que no estaven en el llistat abans mencionat.

Seguint els principis d’inclusió i d'integració, els alumnes nouvinguts  assisteixen a l’AA i a l’AO, segons el seu nivell d’assoliment de la llengua catalana i de la base educativa que porta el nen dels seu país de procedència, no oblidem que també poden haver alumnes que mai han anat a l’escola i que aquets fet representa major dificultats per la seva integració.  

L’aula d’acollida la porta principalment la seva tutora, és una dels tres membres del Departament d’Orientació; és ella la que té assignades un major nombre d’hores a aquests alumnes, així doncs, és principalment la responsable de l’organització dels temes que s’han de donar, dels recursos i materials, i de les explicacions als alumnes de les assignatures.  No obstant, durant les hores que la tutora de l’AA ha de fer guàrdies, tutories  amb alumnes o tutories per a la preparació dels materials, és quan el mestre terapeuta i la psicopedagoga  col·laboren fen el suport a l’aula en aquestes hores. 

Trimestralment i coincidint amb les avaluacions, es reuneix l’equip del Departament d’Orientació i després de haver realitzat les valoracions de cadascun dels alumnes, decideixen  si l’alumne ha millorat i si es convenient anar incorporant-lo a l’AA i en què matèries es podria incorporar.

 Generalment, els alumnes passen moltes més hores a l’AA d’acollida i van a l’AO a les matèries de: Educació Física, Tutories, Plàstica, Alternativa i Tecnologia. 

Una vegada vaig recollir la informació de les aules d’acollida,  acordo amb la meva tutora que assistiria a elles i amb els tres professors que la guien, per veure diferents estils de portar la classe i col·laborar en lo possible amb ells. 
Amb la tutora de l’AA, vaig acordar que havia d’assistir especialment a aquelles classes que havia de donar explicacions als alumnes, ja que moltes vegades i degut a que cada nen presenta un nivell i ritme molt diferent, el que fa el professor és ajudar a cada un d’ells a fer els quaderns, dedica un temps a cada alumne i alhora va responent a les possibles dubtes que els alumnes van presentant. 

En una altra ocasió vaig assistir amb la tutora de l’AA a les proves que s’han de passar als alumnes a final de curs. Es tracta d’unes proves que venen del Departament d’Ensenyament i tenen la finalitat de conèixer l’assoliment dels alumnes de la llengua i de la seva evolució educativa i adaptativa. Per aquesta tasca, la tutora va a la classe i demana a l’alumne que la acompanyi al Departament i li fa la prova individualment. Aquestes proves consten de les següents parts:
·         Expressió lectora
·         Expressió escrita
·         Comprensió lectora
·         Comprensió escrita

A final de cada curs, mes de juny, els alumnes de la ESO fan durant uns dies el treball de síntesi.  Els alumnes de l’AA, també ho faran en aquest termini.
Durant bastants finals de curs a l’aula d’acollida s’ha fet un treball relacionat amb el reciclatge dels materials, de l’aigua, etc. 

Aquest curs, s’ha pensat que s’hauria de canviar de temàtica per a que no sigui tan repetitiva per aquells alumnes que ja fa més d’un any que estan a l’AA. Faran un mural seguint el guió del joc de l’Oca, però amb altres motius. Per aquest treball, els alumnes en una de les sessions que jo vaig assistir, pintaven en un fulls uns paisatges amb ceres, després cada un  dels fulls serà un requadre del joc.

En aquests dies s'inicia l'organització de l'AA pel proper curs 2012-2013.

Amb les retallades previstes els professors estan preocupats pel futur d'aquestes aules. Han de ser com a mínim deu alumnes els que necessitin aquesta ajuda. 

M'informen que abans els nens nouvinguts de països extracomunitàris tenien 3 anys d'estar a les aules d'acollida i 2 anys com a màxim pels alumnes provinents   de països amb llengues similars a la nostra.  






ENTRADA 20-  ORIENTACIÓ PROFESSIONALS ALS ALUMNES 4r. D'ESO


Durant aquests últims dies hi ha una demanda molt important d’alumnes que finalitzen aquest curs 2011-2012, els seus estudis obligatoris i que necessiten orientació de què i de cóm ho han de fer per a demanar plaça en aquells centres que els hi ofereixen aquells cicles de grau mitjà que més els hi agraden.
L’orientadora va reben als alumnes en les seves hores que no ha de fer classe i que dedica a suport del professorat ; la gran majoria ja saben el que volen estudiar, però presenten problemes alhora de saber com han d’omplir les sol·licituds  i els centres als que poden fer arribar les seves demandes.

Per aquesta tasca, l’orientadora i l’alumne es fiquen davant de l’ordinador a la pàgina d’Ensenyament i va imprimint informació, que després li donarà  a l’alumne per a que la presenti als pares.
  
Per demanar informació dels mòduls professionals i en el cas d’alumnes que assisteixen a  l’aula d’atenció individualitzada, han vingut algunes mares quan jo estava al centre; aquesta vegada el futur formatiu d’aquests nens ho han de tramitar en primera persona els pares.  Són informats de que els seus fills tenen més probabilitat d’aconseguir plaça als centres que demanen per tenir informe de l’EAP, ja que n’hi ha unes places destinades per aquests alumnes. 



VALORACIÓ DE LES MEVES PRÀCTIQUES A L'IES RAMON DE LA TORRE.

Una vegada finalitzades les 75 hores de pràctiques al centre de secundària Ramón de la Torre de la localitat de Torredembarra (Tarragona), és l'hora de fer una petita valoració de les mateixes: 
 
  • Inici de les meves pràctiques:   7 de març 2012
  • Finalització  :                           12 de maig 2012
  • Vaig iniciar les pràctiques adaptant-me als horaris de la meva tutora i a les sortides que estaven previstes realitzar fora del centre, per tal motiu vaig anant obrint diferents pàgines al meu bloc. Ja que pretenia saber cadascuna de les tasques que realitzava la meva tutora he assistit a totes les seves classes (AI, AA, Guàrdia, SP(suport del Professorat), RED (Reunió equip docent), CLIC. 
  • Pla de treball:    el projecte “aplicació mètode PQRST”  per ensenyar tècniques d’estudi, s’ha portat a terme segons lo previst. El meu projecte inicial era aplicar el mètode de Tècniques d'estudi PQRST, però vaig comprendre que no només em podia centrar en això, i que era molt necessari conèixer cadascuna de les múltiples tasques que realitzen els piscopedagogs als centres educatius.

  • Coneixement de les tasques de la psicopedagoga:  he aprés o més bé he conegut cadascuna de les diverses i nombroses tasques que la professional realitza en el centre.
  • Autoavaluació de les meves pràctiques:  he anat aprenent en cada una de les meves pràctiques, així com he modificat les meves intervencions en el cas de necessitat; considero que he aprofitat el temps i m’he pogut enriquir amb el “saber fer” de la meva tutora.

  • Avaluació de les pràctiques:    

-          Les alumnes coneixen i han après a aplicar les tècniques d’estudi.

-          Les alumnes han entès la utilitat d’aplicar aquestes tècniques.
-          Han millorat en la comprensió dels temes se senten més segures davant de les tasques a realitzar.
-          La meva tutora  coincideix en la necessitat pels alumnes de conèixer i saber utilitzar tècniques d’estudi.

Aquestes pràctiques m’han permet conèixer la realitat dels centres, aplicar la teoria a la pràctica diària, però crec que per poder assimilar i/o  poder participar en major mesura hauria de plantejar-me la necessitat de continuar les següents 75 hores de presencia del Pràcticum II, en el mateix centre i a l'inici de curs, ja que és el moment en que es realitza l'organització de les classes, material, revisions dels expedients, atencions individualitzades i adaptacions curriculars..... Encara que m'hauria encantat conèixer les funcions dels psicopedagogs en el centres privats d'atenció psicopedagògica.